Convexarchitecten heeft diverse meerlaagse gebouwen gerealiseerd en is momenteel betrokken bij verschillende nieuwe projecten. Om een goed functionerend en efficiënt werkend meerlaags distributiecentrum te realiseren, is specifieke kennis en expertise nodig. In samenwerking met diverse adviseurs wordt er naast de gebouwvorm ook aandacht besteed aan de brandveiligheid, logistieke randvoorwaarden en verkeerstechniek.
In deze blog lichten we een aantal projecten uit, waarin deze onderdelen van belang waren. Hierbij gaan we dieper in op de hiervoor ontworpen oplossingen.
Wat is de meerwaarde van een meerlaags distributiecentrum?
Belangrijke onderdelen die afwijken van een enkellaags DC zijn: de routing, het grid, de constructie, het verticaal intern transport, de positie van de decks, het ontwerp van de hellingbanen, de verwerking van grotere stromen goederen, de keuze van de vrije hoogten per laag, de vloerbelasting en het programma. In onze ontwerpen gaan wij inventief om met de uitgangspunten om te komen tot het meest optimale gebouw voor de locatie.
Niet alleen vandaag de dag, maar ook in het verleden is ons gevraagd om meervoudig gebruik te maken van grond. Door meervoudig gebruik te maken van een kavel, kan er meer uit een locatie gehaald worden.
Het lijkt misschien alsof elk gebouw gebruik kan maken van één oplossing, maar toch heeft elk project zijn eigen vragen/uitdagingen. De afstand naar de omliggende stappen van het logistieke proces heeft veel invloed op het succes van het gebouw. Hieronder lees je de uitdagingen van de verschillende projecten die wij hebben uitgevoerd en hoe deze zijn opgelost.
Hoe wij in het verleden voor verschillende projecten meervoudig gebruik hebben gemaakt van de kavel.
Bakker Barendrecht
In 1999 zijn wij begonnen aan de uitwerking van een nieuw bedrijfspand voor Bakker Barendrecht. Vanwege het hoge verwerkingstempo van de producten, was er weinig behoefte naar een hoge stapelmogelijkheid, maar wel was veel ruimte nodig voor de verwerking. Doordat het gebouw voor de opslag lager kon worden gerealiseerd, ontstond er ruimte om boven de opslag twee lagen ten behoeve van de verwerkingsruimtes te realiseren. Aan de voorgevel zijn deze lagen gekoppeld aan het kantoor. Door de verwerkingsruimtes boven de opslag te plaatsen, werd een goede interne verticale transportmogelijkheid van groot belang. Het verticale transport is opgelost door meerdere palletliften strategisch in het plan op te nemen. Hierdoor kon de bedrijfsvoering ideaal worden voortgezet.
Door de grote hoeveelheid verwerkingsruimte, ontstond er echter een parkeerprobleem. Bij verwerkingsruimtes zijn namelijk over het algemeen veel mensen betrokken. Omdat er op het terrein zelf geen plek meer was voor extra parkeerplekken, moest ook hiervoor een meerlaagse oplossing worden gezocht. Deze hebben we gevonden boven het laadgedeelte van de hal. Door hier twee parkeerlagen boven te bouwen, kon het bestaande gebouw verder functioneren zoals hiervoor en was hierdoor ook het parkeerprobleem opgelost.